Information


KUNDTJÄNST
Vardagar kl. 9-16. Lunchstängt kl. 12:00-12:30
Kontakta kundtjänst på:
service@bluebox.se eller 040-680 66 80.


PRESSBILDER
Kontakta vår grafiker Stina på sk@bluebox.se eller
040-680 66 84 för pressbilder. Pressbilder finns även att hämta i vårt pressrum på Mynewsdesk

Bilden
Aktuell information
  • Har du stött på ett fel? Rapportera gärna!

    Om du stöter på ett fel skulle vi bli jätteglada om du ville rapportera det till oss!

    Maila gärna service@bluebox.se eller ring 040-6806680.

    Vi tackar för hjälpen! :)
Köpvillkor
  • Om våra köpvillkor

    Villkoren nedan reglerar förhållandet mellan dig som kund och Bluebox AB (556820-0363) när du handlar på Bluebox.se över internet.

    Du får en automatisk orderbekräftelse samt övrig information om din beställning via e-post inom en minut efter beställning. Om något inte stämmer, kontakta oss direkt för ändring eller annullering, så vi kan åtgärda det innan beställningen hunnit packats och skickats. (Det är tyvärr inte möjligt för oss att ändra mottagaradress eller lägga till/ta bort varor när paketet väl packats/skickats, eftersom de hamnar i paketvagnar som kan ha lämnat våra lokaler.)

    Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel. Det viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning. Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter och slutförsäljning.
  • Betalningsvillkor och betalsätt

    Betalsätt:

    - Kortbetalning (VISA eller MasterCard)
    - Direktbetalning (Handelsbanken och Sparbankerna, Nordea, Swedbank)
    - Faktura via Klarna
    - Delbetalning via Klarna

    ================================

    Betalningsvillor:

    - Kortbetalning (0 kr) -
    Kortbetalning är möjlig med VISA eller MasterCard. Ingen faktureringsavgift eller kortavgift tas ut när man betalar med kort på Bluebox.se.
    Våra betalsidor är säkerhetsskyddade med krypterade SSL-sidor och certifierade. Kortinformationen behandlas på så sätt säkert och konfidentiellt. Betalningslösningen tillhandahålls av Payex AB. Dina kortuppgifter förmedlas direkt till din bank via Payex’s system, och lagras aldrig hos oss. PayEx uppfyller kraven för PCI-DSS.

    Om man har betalningsanmärkningar, inte vill/kan ange ett svenskt personnummer eller är bosatt utomlands är kortbetalning och direktbetalning de betalningssätt vi kan erbjuda.


    - Direktbetalning (0 kr) -
    Direktbetalning är möjlig med kort från Handelsbanken och Sparbankerna, Nordea, Swedbank. Ingen faktureringsavgift eller kortavgift tas ut när man betalar direkt via sin bank på Bluebox.se.


    - Fakturabeställning (16 kr) -
    Med faktura betalar du i efterskott via Klarna. (Privat: , Företag: ). Fakturaavgiften är 16 kr. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan (företagskunder har 30 dagar netto). Möjlighet till delbetalning via Klarna finns för privatpersoner.

    Vi förbehåller oss rätten att stryka en beställning i de fall vi anser det befogat. Alla varor förblir Bluebox ABs egendom tills full betalning erlagts. Alla bedrägerier polisanmäls med rättslig följd.


    - Delbetalning via Klarna -
    ().

  • Leveranstid och leveranssätt

    Beställningar som görs innan den på kassan utsatta tidsgränsen (normalt kl. 14) vardagar, postas samma dag. Om du vill att paketet postas på ett senare datum, kan du ange det på kassasidan!

    Paketen levereras med Posten och delas ut vardagar, enligt Postens villkor. Normalt 1-2 vardagar efter valt utskicksdatum. Varor som skickas norr om Hudiksvall samt Gotland kan ta 2-3 vardagar. (Med reservation för Postens hantering.)

    Standardfrakt 49 kr - Levereras både till privatpersoner och företagsadresser.
    Företagspaket 145 kr - Levereras enbart till företagsadresser.

    Ovanstående leveranssätt och priser gäller endast inom Sverige.
    Frakt till Danmark kostar 79 SEK och frakt till Finland 99 SEK. Leveranstiderna är några dagar längre än inom Sverige.
    Alla varor som kan läggas i kundvagnen finns på lager för att säkra snabb leverans. Om någon felräkning mot förmodan skulle uppstå, pga tekniskt eller mänskligt fel, kontaktar vi dig omgående. Du har då möjlighet att häva köpet utan kostnad (pengarna returneras inom 14 dagar), byta till annan vara eller vänta på ny inleverans.
  • Kampanjer och rea

    Priser på kampanj- och reavaror gäller till utsatt sistadatum, så långt lagret räcker (med reservation för slutförsäljning).

    Ev. villkor för kampanjer finns angivna på Kampanjsidan i de fall de är öppna kampanjer.

    "Gåva på köpet" med kod gäller endast om koden anges i kassan vid köptillfället. Vi har inte möjlighet att lägga till den efter att paketet packats, eller skicka ut gåvan separat i efterhand.
    Gåvan kan vara en produkt, eller flera produkter som tillsammans uppgår till ett specificerat värde. Vilken gåva man får kan variera mellan kunderna - för spänningens skull! :)
  • Priser och fraktkostnad

    Priset som anges på www.bluebox.se webbplats vid inköpstillfället, är det som gäller. Priserna är styckpriser inklusive moms om inget annat anges.

    Minsta ordervärde är 125kr.
    Vi har valt att ha en minimigräns eftersom det skulle bli för kostsamt att hantera beställningar på de många småsaker vi säljer, som t ex 1 st läppbalsam (29kr). Våra blå kartonger och silkespappret kostar lite mer, men eftersom vi säljer många presenter vill vi gärna erbjuda ett finare emballage.
    Alternativt kan man höja fraktkostnaden för att kompensera för små beställningar, men det tycker vi känns som ett sämre alternativ för kunderna. Vi försöker istället hålla frakten så låg som möjligt!

    Frakt inom Sverige: 49:-, oavsett antal varor eller vikt. (Företagspaket inom Sverige: 145:-).

    Inga andra avgifter tillkommer om man betalar med VISA/Mastercard.

    Om man väljer fakturabetalning tillkommer en fakturaavgift på 16:-.

    Frakt till Danmark kostar 79 SEK och frakt till Finland 99 SEK (Obs! Vi skickar ej till Åland).
  • Ångerrätt / Bytesrätt / Öppet köp

    Du har möjlighet att returnera oanvänd vara med originalförpackning inom 14 dagar från mottagandet (gäller inte hygienartiklar eller matvaror).
    ★ Mellan 1/11-24/12 har vi förlängt öppet köp t.o.m 10/1-2014! Så det går att handla julklapparna i god tid, och ändå ha möjlighet att byta om det inte passar! ★

    Skicka e-mail till service@bluebox.se med ordernummer och vilken vara det gäller. Du får då ett e-mail med information och returnummer från oss. Alternativt kan du ringa kundtjänst på 040-680 66 80.

    Ange vad du önskar byta mot eller om pengarna ska returneras. Vi mailar dig när den returnerade varan har anlänt. Vi återbetalar pengarna inom 14 dagar efter godkänd retur.
    Obs! Den som returnerar en vara står för returfrakt och transportrisk (dvs. att varorna kommer tillbaka till oss i nyskick). Paketera varorna väl (du får inte sätta klistermärken eller dyl. direkt på produktförpackningarna). Det säkraste är att använda den blåa boxen även för returen.

    Vi löser inte ut försändelser som inte fått returnummer från oss och/eller inte är fullt frankerade. Presentinslagningar och personliga hälsningskort kan inte returneras eftersom de anses förbrukade.
  • Reklamation

    Om en vara är felaktig, felexpedierad eller transportskadad kontakta oss så snart som möjligt på service@bluebox.se eller 040-680 66 80. Specificera vilken produkt det gäller och beskriv problemet. Ange ordernummer så vi snabbt kan hitta beställningen i vårt system.
    Du får ett returnummer av oss, och hjälp att lösa problemet antingen med en ny vara, reparation, pengarna tillbaka eller eventuellt prisavdrag.

    Vi accepterar inte försändelser utan returnummer. Den som returnerar en felaktig vara står för transportrisk, men vi står för returportot.
    Vi återbetalar pengarna till dig senast 14 dagar efter godkänd retur.

    Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
  • Ej uthämtade paket och felaktiga adressuppgifter

    Vi debiterar 200:- för att täcka våra hanteringskostnader/frakt för ej uthämtade/utlösta paket där beställningens totala värde understiger 1000:- (inkl frakt, ev. fakturavgift och presentinslagning). För beställningar som överstiger totalt 1000:- debiteras 400:- för att täcka våra kostnader. Ev. kostnader för presentinslagning, kort och postförskottsavgift tillkommer.

    Tänk på att kontrollera adressen om du skickar till någon annan. Observera att mottagaren kan behöva legitimera sig för att hämta ut ett paket (om du skickar till ett barn, skriv förälders namn som mottagare, då alla barn ej har id-handlingar).
    Felaktiga eller inkompletta adressuppgifter kan göra att paketet skickas till fel adress eller kommer bort i posthanteringen!
    Vi ersätter inte förlorade paket om felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter lämnats.
  • Försäljning till minderåriga

    Man måste ha fyllt 18 år för att handla på Bluebox.se.
  • Personuppgifts- och Anti-spam policy

    Personuppgifter och e-postadresser lagras i vårt kundregister när du handlar.
    Ingen obehörig har tillgång till detta register och personuppgifter och/eller e-postadresser lämnas inte ut till andra företag förutom de företag som hanterar den av kunden valda betallösningen (Payex/Klarna).
    Du kan när som helst kontakta oss för att ta del av uppgifterna, ändra eller radera dem.

    Du som anmält dig till Bluebox.se nyhetsbrev kan själv, när som helst, avanmäla dig genom att klicka på en länk i mailet. Vi medverkar ej till att skicka SPAM, utan skickar endast nyhetsbrev till dem som godkänt detta.
  • Om cookies

    En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker sparar på din dator.
    I en del funktioner t ex i beställningsformulären, använder bluebox.se cookies.

    Cookies används bl a för att beställningsfunktionen på bluebox.se skall fungera, och för att ge oss besöksstatistik (t ex information om hur många besökare vi har på sidan). Utan den skulle du till exempel inte kunna behålla varorna i varukorgen om du lämnat sidan en stund. Cookies kan inte heller förmedla några virus till dig.

    Om du inte vill ha några cookies kan du välja att inte acceptera cookies i din webbläsare, instruktioner hittar du i din webbläsares hjälptexter (ev. kan du avsluta besöket genom att stänga webbläsarfönstret). Mer information om hur du gör finns här: http://www.minacookies.se/ditt-val/.
    Obs! Att stänga av cookie-funktionen kan innebära att du inte får tillgång till alla sidor, får felmeddelande på vissa sidor eller inte kan genomföra ett köp.
  • Kundtjänst

    Du når oss på service@bluebox.se eller 040-680 66 80. Vardagar kl. 9:00-16:00, med lunchstängt kl.12:00-12:30.

    Vi försöker alltid svara på frågor som rör en beställning inom en timme (vardagar), men det kan ta upp till 48 timmar om vi t.ex. väntar svar/besked från en leverantör eller posten.
  • Kort om Bluebox

    Bluebox.se har sålt roliga prylar och presenter på nätet sedan 2000. Vi är en av Sveriges äldsta webbshoppar!

    Bluebox.se drivs och ägs av Bluebox AB, org nr 556820-0363. Styrelsens säte är i Malmö.
    Vi finns på Strömgatan 4, 212 25 Malmö.
Frågor och svar
  • Vilka betalningsalternativ finns?

    Du kan välja mellan dessa betalningssätt:

    - Kortbetalning (VISA eller MasterCard)
    - Direktbetalning (Handelsbanken, Nordea, Swedbank)
    - Faktura via Klarna
    - Delbetalning via Klarna
  • Om man vill skicka till fler än en mottagare?

    Om du vill skicka varor till flera olika adresser behöver du göra en ny beställning för respektive adress. Beställningar kan tyvärr inte delas.

    Företagsjulklappar?
    Företag som behöver få ett större antal paket utskickade kan kontakta kundtjänst på service@bluebox.se eller 040-680 66 80. Om vi får en lista med mottagarnas adressuppgifter kan vi administrera utskicket utan att ni behöver lägga in ordrarna en och en på sajten. Presentinslagning och hälsningskort med/utan er logo finns som tillval.
  • Hur snabbt får man paketet?

    Beställningar som görs innan den på kassan utsatta tidsgränsen (normalt kl. 14) vardagar, postas samma dag. Om du vill att paketet postas på ett senare datum, kan du ange det på kassasidan!

    Paketen inom Sverige levereras med Posten och delas ut vardagar, enligt Postens villkor. Normalt 1-2 vardagar efter valt utskicksdatum. Varor som skickas norr om Hudiksvall samt Gotland kan ta 2-3 vardagar.

    Alla varor som kan läggas i kundvagnen finns på lager för att säkra snabb leverans. Om någon felräkning mot förmodan skulle uppstå, pga tekniskt eller mänskligt fel, kontaktar vi dig omgående så att du har möjlighet att välja annan vara eller avboka köpet. Inga obehagliga överraskningar som restnoterade presenter alltså! ;)
  • Vad kostar frakten?

    Fraktkostnaden inom Sverige är 49 kr oavsett beställningens storlek eller antalet varor. (Företagspaket inom Sverige 145 kr).

    Varorna skickas i blå ytterkartonger prydligt vadderad med silkepapper, även om du inte väljer presentförpackning. Det ingår i fraktkostnaden!

    Frakt till Danmark kostar 79 SEK och frakt till Finland 99 SEK.
Presenter
  • Presentförpackning

    Bluebox paketinslagning
    Presentförpackning finns som tillval när du kommer till kassan. Om du väljer presentinslagning slås vald vara/varor in i presentpapper eller stoppas i en liten presentask, beroende på varans form och storlek.

    Inga prisuppgifter läggs med om du skickar varor till någon annan. Fakturan läggs endast i kartongen om du skickar varorna till dig själv, annars kommer den separat i ett kuvert till dig.

    Om du skickar inslagna varor till dig själv sätter vi på avtagbara lappar som markerar innehållet på varje inslagen present. Så du vet vad som är vad när du ger bort det!
    Vi markerar däremot inte innehållet på paketen om de skickas direkt till någon annan.

    Ett hälsningskort med ditt personliga meddelande kan också läggas med. Presentförpackning och kort kan beställas till respektive vara när man kommer till kassan. Kostnad för presentförpackning är från 15kr och för kort från 25kr.

    Bluebox paketinslagningVåra varor skickas ut i blå ytterkartonger, istället för vanliga bruna. Därav namnet Bluebox!
    Varorna skickas i denna ytterkartong prydligt vadderad med silkepapper (det ingår i fraktkostnaden), även om du inte väljer presentförpackning!
  • Kort med din personliga hälsning

    När du kommer till kassan kan du, om du vill, köpa hälsningskort! Flera olika motiv finns att välja mellan.

    Vi kan trycka din hälsning i kortet om du önskar! Korten kostar 25 kr (och du betalar inget extra för att få din personliga hälsning tryckt inuti kortet).

    Om paketet skall skickas hem till dig, kan du lämna kortet blankt när du beställer, och själv skriva din hälsning innan du överräcker det personligen.
Om Bluebox
  • Läs om Bluebox.se här!

    Bluebox.se ägs av Bluebox AB som är ett Malmö-baserat företag. Bluebox.se är privatägt och drivs av Charlotta Lannerheim och Nick Johnson sedan 2000.

    Vår idé är att sälja presentförpackade gåvor över nätet till personer som inte kan/vill trängas på stan i jakt på presenter. Dessutom slipper man på detta sätt att fixa emballage, hälsningskort och gå till posten! (Det går förstås utmärkt att beställa roliga prylar till sig själv också!)

    Alla varor postas av oss på önskat datum och levereras av Posten några dagar senare. För att försäkra oss om att vi kan skicka ut varorna enligt önskemål håller vi eget lager. Om en vara tillfälligt tar slut blockeras beställningsmöjligheten för denna på sajten. På så sätt slipper kunden vänta på restnoterade varor, och kan istället känna sig säker på att det han/hon har beställt faktiskt skickas ut på önskat datum!
  • Bluebox.se är certifierad av Trygg e-handel

    Bluebox.se är cerifierade av Trygg e-handel, vilket betyder att du kan känna dig trygg när du handlar hos oss.
    Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du tryckt på "köp". Trygg e-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.

    När du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg e-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad krav. Endast stabila och seriösa e-handels företag har rätten att bära certifieringen Trygg e-handel.
    Du kan läsa mer om Trygg E-handel här.
  • Bluebox är anslutna till REPA

    Företag kan ansluta sig till REPA för att ta producentansvar för förpackningar av t ex kartong/papper och wellpapp. De anslutna företagen redovisar sina förpackningsmängder och betalar in förpackningsavgifter.
    Avgifterna finansierar sedan den rikstäckande insamlingen och återvinningen av förpackningarna som finns uppbyggd i Sverige.